*Αναδημοσίευση άρθρου του Γιώργου Κουτίνα, Εμπειρογνώμονα Ασφαλίσεων
Η Ελληνική κοινωνία, εδώ και αρκετά χρόνια, οδηγήθηκε σε έναν λαϊκισμό ο οποίος δημιούργησε μια αδρανειακή μάζα που αντιστέκεται ακόμη και στις αυτονόητες σύγχρονες εξελίξεις. Προβάλλοντας κάποιες ελληνικές “ιδιαιτερότητες” και παραβλέποντας την ευρωπαϊκή πρακτική, κατάφερε να δημιουργήσει ένα ιδιαίτερο τρόπο διαχείρισης κοινωνικών και οικονομικών θεμάτων παράλληλα με μια ιδιόμορφη κουλτούρα “ασυλίας” στα θέματα υποχρεώσεων και ευθυνών.
Ειδικά για την Ιδιωτική Ασφάλιση, μολονότι πρόκειται για ένα διεθνοποιημένο θεσμό που λειτουργεί αξιόπιστα εδώ και πολλά χρόνια, το εγχώριο πολιτικο-οικονομικό σύστημα που κυριάρχησε δεν επέτρεψε τη δημιουργία των κατάλληλων δομών ανάπτυξης. Το κύρος της Ιδιωτικής Ασφάλισης είναι μειωμένο απέναντι στους Καταναλωτές (Φυσικά Πρόσωπα, Επαγγελματίες και Επιχειρήσεις).
Ωστόσο, οι καιροί αλλάζουν και στο πνεύμα δε των πολιτικών, κοινωνικών εξελίξεων, διαφαίνονται ευοίωνες προοπτικές για την Ιδιωτική Ασφάλιση στη χώρα μας. Απαιτείται μια διαφορετική, σύγχρονη και πιο τεχνοκρατική προσέγγιση του θεσμού της Ασφάλισης. Στο ερώτημα “πώς πρέπει να πορευθεί η αγορά”, η απάντηση είναι μια: Να συνειδητοποιήσει τα προβλήματα που υπάρχουν, να ανασυντάξει δυνάμεις και να οργανωθεί καλύτερα. Ακολουθώντας δε τους σύγχρονους κανόνες διαχείρισης ασφαλιστικών θεμάτων σύμφωνα με τη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική εμπειρία, να προσφέρει αξιόπιστες ασφαλιστικές υπηρεσίες που να διασφαλίζουν τον Έλληνα Καταναλωτή.
Ως Ιδιωτικής Ασφάλισης ορίζεται το σύνολο των νόμων και οργανισμών που σκοπό έχουν να διασφαλίσουν τα δικαιώματα των καταναλωτών και τις δίκαιες εμπορικές συναλλαγές, την ανταγωνιστικότητα καθώς επίσης την αξιοπιστία των προϊόντων, των υπηρεσιών και των πληροφοριών στο χώρο της αγοράς.
Η προστασία του καταναλωτή συνδέεται με την ιδέα των δικαιωμάτων του καταναλωτή και την δημιουργία οργανισμών οι οποίοι βοηθούν κυρίως τους αδύναμους καταναλωτές ώστε να βελτιώσουν τις επιλογές τους στην αγορά και να ληφθούν υπόψη οι απόψεις και τα παράπονα τους. Οργανισμοί που υποστηρίζουν και προωθούν την προστασία καταναλωτών περιλαμβάνουν κυβερνητικούς οργανισμούς και αυτόνομους επιχειρησιακούς οργανισμούς.
Προς την κατεύθυνση αυτή, τον τελευταίο καιρό, δημιουργήθηκε η Πανελλήνια Ένωση Καταναλωτών Ασφαλιστικών Προϊόντων (ΠΕΚΑΠ). Από κάποιες πρώτες ανακοινώσεις, διαφάνηκε πως ένα ισχυρό κίνητρο για τη δημιουργία της ΠΕΚΑΠ είναι κάποιες “αδικίες” σε θέματα διαχείρισης ασφαλιστικών προϊόντων του κλάδου Υγείας και σε θέματα αποζημιώσεων από την πλευρά ασφαλιστικών εταιρειών της αγοράς, που θίγουν τα συμφέρονται των Καταναλωτών.
Η δημιουργία της ΠΕΚΑΠ εντάσσεται στο πνεύμα του θεμελιώδη νόμου 2251/94 για την Προστασία του Καταναλωτή από καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες που μπορεί να έχουν επιπτώσεις, αντίστοιχα, στην υγεία και στην ασφάλεια ή στη χρηματοοικονομική κατάστασή του. Το τελευταίο, εντάσσεται στο πνεύμα του άρθρου 8 που αφορά τις υπηρεσίες που σχετίζονται με τα ασφαλιστικά προϊόντα. Δηλαδή, τις υπηρεσίες από την πλευρά των Ασφαλιστικών Εταιρειών και των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, που σύμφωνα με το πνεύμα του συγκεκριμένου νόμου έχουν αντικειμενική ευθύνη έναντι του Καταναλωτή.
Είναι προφανές πως η ΠΕΚΑΠ στην προσπάθειά της για ανάδειξη του κύρους της Ιδιωτικής Ασφάλισης και του πραγματικού ρόλου των Ασφαλιστικών Εταιρειών και των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών προς όφελος του Καταναλωτή, μοιραία θα πρέπει να συγκρουστεί με αυτούς που λειτουργούν με αμφισβητούμενη αξιοπιστία. Στη βάση αυτή, πιστεύεται πως η ΠΕΚΑΠ μπορεί να αποτελέσει τον καταλύτη για την εξυγίανση και την ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς.
(*) Ο Γιώργος Κουτίνας είναι Μηχανικός του ΕΜΠ & ENSPM Γαλλίας, Εμπειρογνώμων Ασφαλίσεων σε θέματα τεχνικών έργων, αστικής ευθύνης και εξειδικευμένων επιχειρηματικών κινδύνων (gkoutinas@gkoutinas.gr).